Metoda Wima Hofa

Wraz z wejściem w nowoczesność zmieniły się nasze relacje ze światem, w którym żyjemy. Nasz styl życia izoluje nas od środowiska naturalnego. Z tego powodu przestaliśmy korzystać z naszych wrodzonych mechanizmów przetrwania i straciliśmy kontakt z naszą wewnętrzną mocą. W trakcie kilku dekad pracy nad sobą i przełomowych badań naukowych Wim stworzył prosty, skuteczny sposób na stymulację tych głębokich procesów fizjologicznych i wykorzystanie naszego pełnego potencjału. Metoda Wima Hofa polega na ponownym odkryciu siły, która tkwi w kontakcie – z samym sobą, z innymi i z naturą.

Zrealizuj swój pełny potencjał

Ponieważ na co dzień nosimy ubrania i sztucznie kontrolujemy temperaturę w domu i w pracy, znacznie ograniczyliśmy naturalną stymulację naszego ciała przez zmienną temperaturę otoczenia. W ten sposób osłabiliśmy działanie naszych wewnętrznych mechanizmów regulacyjnych związanych z naszym przetrwaniem i podstawowymi funkcjami życiowymi. Gdy te głębsze warstwy fizjologiczne nie są uruchamiane, nasze ciała nie wykorzystują wewnętrznego ognia, który drzemie w naszym DNA. Jest to potężna siła, którą można ponownie obudzić, praktykując metodę Wima Hofa.

Metoda opiera się na trzech potężnych filarach

Oddech
Pierwszym filarem metody Wima Hofa jest oddychanie. Zawsze oddychamy, ale najcześciej nie zdajemy sobie sprawy z ogromnego potencjału oddechu. Podwyższony poziom tlenu we krwi to prawdziwa skarbnica korzyści, a specjalistyczna technika oddychania Metody Wima Hofa uruchamia je wszystkie: więcej energii, obniżony poziom stresu i wzmocnioną odpowiedź immunologiczną, dzięki której organizm szybko radzi sobie z patogenami.

Terapia zimnem
Zimno jest twoim przyjacielem i jednym z trzech filarów metody Wima Hofa. Właściwa ekspozycja na zimno uruchamia kaskadę korzyści zdrowotnych, w tym odkładanie się brązowej tkanki tłuszczowej i wynikającą z tego utratę tłuszczu, zmniejszenie stanów zapalnych, co pośrednio wzmacnia układ odpornościowy, zrównoważony poziom hormonów, poprawę jakości snu i produkcję endorfin —substancji chemicznych obecnych w mózgu, które naturalnie poprawiają nastrój.

Nastawienie
Trzeci filar Metody Wima Hofa jest podstawą dwóch pozostałych: zarówno ekspozycja na zimno, jak i świadome oddychanie wymagają zaangażowania i cierpliwości, by w pełni skorzystać z dobrodziejstw metody. Uzbrojony w skupienie i determinację jesteś gotowy do eksploracji i ostatecznego opanowania własnego ciała i umysłu.

Korzyści z połączenia trzech filarów

Siłą metody Wima Hofa jest połączenie trzech filarów. Zaangażowana, konsekwentna praktyka, w tym technika oddychania i ekspozycja na zimno, może przynieść wiele korzyści, w tym:

  • Zwiększona energia
  • Zmniejszony poziom stresu
  • Zwiększona koncentracja i determinacja
  • Zwiększona siła woli
  • Silniejszy układ odpornościowy
  • Lepszy sen
  • Większa tolerancja na zimno
  • Szybsza regeneracja
  • Zwiększona kreatywność
  • Lepsze wyniki sportowe

Potwierdzony naukowo

Przez wiele lat niesamowite osiągnięcia Wima uważano za niemożliwe z naukowego punktu widzenia i postrzegano go jedynie w kategoriach wybryku natury. Sytuacja zmieniła się w 2011 roku, po pierwszym badaniu na Uniwersytecie Radboud (Holandia), które wykazało, że był w stanie świadomie i celowo wpływać na swój autonomiczny układ nerwowy.

Od tego czasu Wim nadal regularnie poddaje się badaniom naukowym, a instytucje badawcze kontynuują dokumentowanie potencjału metody Wima Hofa. Możesz zapoznać się z dotychczasowymi badaniami naukowymi pobierając e-booka (po angielsku) na temat nauki stojącej za Metodą Wima Hofa.

Kim tak właściwie jest Wim Hof?

Holender znany też jako Człowiek Lodu (ang. 'Iceman’), który od ponad 20 lat bije kolejne rekordy Guinnessa w przedłużonej ekspozycji na zimno: jego aktualny maksymalny wynik to 1 godzina 52 minuty w wannie wypełnionej wodą i lodem. Wśród jego dokonań jest również: zdobycie szczytu Kilimandżaro w ciągu 2 dni w samych szortach i butach; przebiegnięcie maratonu na pustyni Namib bez picia wody oraz przepłynięcie odległości 57 metrów pod lodem.

Wyczyny te były monitorowane przez zespoły lekarzy, a następnym krokiem była dla Hofa współpraca z naukowcami: w eksperymencie z 2011 zademonstrował, że jest w stanie świadomie kontrolować reakcje swojego układu odpornościowego. Co więcej, w badaniach z 2013 pokazał, że jest to umiejętność, której można się nauczyć: tym razem reakcje układu odpornościowego byli w stanie kontrolować szkoleni przez niego uczestnicy badania (co warto zaznaczyć, Polacy :). Od tego czasu Wim skoncentrował się na rozwijaniu i popularyzacji swojej metody, której skuteczność jest potwierdzana przez kolejne badania.

Zacznij ćwiczyć tą metodą

Misją Wima jest dzielenie się mocą oddychania i ekspozycji na zimno z jak największą liczbą osób. Dlatego oferujemy szereg narzędzi, które pomogą Ci nauczyć się Metody Wima Hofa.

Możesz przyjść na nasze warsztaty i cieszyć się energią grupowej sesji oddechowej i poczuć wsparcie ‘lodowego’ plemienia. Możesz odkryć tą metodę dla siebie podczas osobistego warsztatu lub weekendowego wyjazdu. Warsztaty prowadzone przez certyfikowanych instruktorów są doskonałym sposobem na poznanie metody Wima Hofa, zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych praktyków.

Najbliższe warsztaty