Butejko

Metoda Butejki po raz pierwszy dotarła do Europy z Rosji na początku lat 90-tych. Na początku była popularna wśród dorosłych i dzieci cierpiących na astmę.

Skuteczna w działaniu

W ciągu ostatnich kilku lat metoda Butejki okazała się skuteczna w łagodzeniu wielu problemów związanych z oddychaniem, w tym:

  • Układ oddechowy: astma, katar, katar sienny
  • Neurologia: niepokój, stres i ataki paniki
  • Rozwój dzieciństwa: zdrowie zębów, rozwój twarzoczaszki i ADHD
  • Zaburzenia oddychania podczas snu: bezsenność, chrapanie, centralny bezdech senny, obturacyjny bezdech senny

Człowiek i wzorce oddechowe

Wzorce oddechowe mają ogromny wpływ na zdrowie. Słabe wzorce oddychania dosłownie powodują zwężenie dróg oddechowych i zmniejszenie krążenia krwi i dostarczania tlenu.

Stosowanie metody Butejki jest bardzo bezpośrednie i uczniowie powinni w ciągu kilku dni doświadczyć znacznej poprawy w zakresie oddychania i zdrowia. Oczekiwane korzyści to łatwiejsze oddychanie, głębszy sen, więcej energii, zmniejszona astma i przekrwienie błony śluzowej nosa oraz zwiększone uczucie spokoju. Ćwiczenia są proste i dostępne dla wszystkich bez względu na wiek czy stan zdrowia oraz wszystkie dzieci powyżej piątego roku życia.

Ponieważ oddychanie jest procesem naturalnym i tak niezbędnym do życia, nasuwa się pytanie: dlaczego wszyscy oddychamy tak inaczej? Odpowiedzią na to jest to, że na nasze nawyki oddechowe duży wpływ ma styl życia, środowisko i predyspozycje genetyczne.

Patrick McKeown

Najlepszym sposobem na zrozumienie, w jaki sposób wzorce oddychania mogą ulec zmianie w czasie, jest myślenie o osobie, która wyrobiła sobie nawyk nadmiernego jedzenia. W sytuacjach stresowych osoba ta może zwrócić się do emocjonalnego jedzenia, używając jedzenia jako podpory, aby pomóc jej się zrelaksować. Ale jeśli kontynuują jedzenie w ten sposób przez okres tygodni lub miesięcy, ich ciało szybko przystosowuje się do nawykowego przejadania się i zaczyna domagać się więcej jedzenia niż potrzebuje. Podobnie siedzenie przy biurku, oglądanie telewizji i granie w gry wideo, spożywanie przetworzonej żywności, nadmierne gadanie oraz stres i niepokój to czynniki wpływające na oddychanie. Kiedy ciało jest wystawione na te utrzymujące się czynniki przez dłuższy czas, przyzwyczaja się do większej objętości oddechu, wraz ze wszystkimi jego negatywnymi przejawami.